Halaman


welcome!

...

0

Senyum itu sedekah...


Senyum itu sedekah, senyum itu awet muda, senyum itu pengikat sahabat, senyum itu penambah kasih, senyum itu pelaris jualan, senyum juga pemanis wajah, senyum penambah kecantikan, dan yang paling penting senyum memberikan seribu makna serta kebaikan.

Senyum juga perlu dimasukkan roh ikhlas, senyum ikhlas adalah senyum kerana Allah, senyum kerana menyahutb perintah Allah dan Rasulullah, senyum kerana bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan, dan senyum bukan ciri-ciri orang yang sombong.....

Senyum mesra datang dari hati yang baik, tulus dan ikhlas...
Senyum rekaan adalah senyuman kepura-puraan dan kejahatan.

Senyumlah selalu bila bertemu kawan... Senyum tidak menggunakan banyak tenaga, tetapi senyum mempunyai banyak kebaikan... Senyuman melahirkan kegembiraan dan kebahagiaan serta mendekati Allah.. BersamaNya , rahmat dan nikmat tidak dapat dijual beli.

Rasulullah saw bersabda bahawa anak keturunan Adam mempunyai kewajipan untuk bersedekah setiap harinya sejak matahari mulai terbit.

Seorang sahabat yang tidak mempunyai apa-apa bertanya "Jika kami ingin bersedekah, namun tidak mempunyai apa pun, lantas apa yang bisa kami sedekahkan dan bagaimana kami ingin menyedekahkannya?"

Rasulullah SAW bersabda "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan kepada seseorang juga sedekah."(HR Tarmizi dan Abu Dzar)

Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah, "Tersenyum ketika bertemu dengan saudaramu merupakan ibadah." (HR Trimidzi, Ibnu Hibban dan Baihaqi)

Mungkin kita sering terfokir bahawa senyum itu berkait rapat engan harta benda seperti pemberian wang, baju ataupun barang-barang lain yang boleh nampak dan dinikmati. Namun, kamu semua perlu tahu senyum adalah salah satu sedekah yang sangat digemari oleh Rasulullah dan orang yang selalu senyum kepada saudaranya akan disayangi Allah SWT.

0 ulasan:

Back to Top